oskäliga löner

Om man feriearbetar inom kommunen som ungdom i Jönköping tjänar man 32,50 kronor i timmen.
Hur snålt är inte det?
Efter en åtta timmars arbetsdag har man tjänat 260 kronor.
Om man äter en lunch för 85 spänn har ju en tredjedel av lönen redan försvunnit.

Fast samtidigt känns det också orimligt att man ska tjäna så mycket som 107 kronor i timmen,
som man gör om man feriearbetar i Malung-Sälen. 856 kronor för en arbetsdag tycker jag är en aning för välbetalt för en feriearbetande ungdom.

Men det som känns konstigast är väl att det skiljer sjuka 596 kronor per dag för ett likvärdigt arbete. Hur mycket jobbigare kan Malung-Sälens rabatter vara, jämfört med Jönköpings, liksom.
Jag vet att Jönköpings argument är att de på så sätt kan erbjuda fler sommarjobb, men alltså seriöst. Jag tycker inte 32,50 kronor i timmen är okej!

Första gången jag feriearbetade var jag 16 år och tjänade knappa 60 kronor i timmen. Jag minns att jag var ganska nöjd med, och så även flera av mina kommunarbetande vänner. Så det krävs liksom inte jättemycket för att tillfredsställa ungdomarna lönemässigt.
Men att efter en hel arbetsdag ha tjänat ihop ynka 260 kronor känns faktiskt riktigt dåligt.

Tack och hej!

Kommentarer
Postat av: Pontus Andersson

Förstår din vink där Lisa.

Mina första feriearbeten var på 35/30/40 :- /h

Var och är helt nöjd med det. Skulle det ha varit 50-60:- /h så hade min kommun, Skara, haft 41 stycken "ferieungdomar" ... Istället valde de att ha en lägre peng och 86 stycken ferieungdomar.



Men till din fråga om rabatterna..

Jo... Så där mycket får det bara inte skilja! Och inte heller 107:- eller vad det nu var i timmen för ungdomsarbete... Mjeh, säger jag bara.

2011-05-12 @ 23:01:30
URL: http://www.facebook.com/PeaLinkz
Postat av: David Hedin

Oj, det här har jag funderat mycket på. Vad är en okej lön? Hur mycket ska man ge vidare? När är det ok att skämma bort sig själv. Det tycks som att jag ligger i riskzonen för att tjäna rätt bra efter min utbildning och därför känns det aktuellt. Jag sammnfattar mitt resonemang med "Arbetaren är värd sin lön, men kärlek till pengar är av ondo."



När studenterna jobbar för universitet får vi 800 per dag eller 1000 om det kräver övernattning. jag tycker att DET är ganska lågt egentligen, men det är roligt jobb så då känns det ok :)



Men varför tar du upp detta? Söker du sommarjobb? Maila mig om du vill jobba på IKON som norrlandssäljare! [email protected]

2011-05-13 @ 09:50:03
Postat av: David Hedin

Fast du borde ju ha ett radiojobb av nåt slag, för erfarenhetens skull?

2011-05-13 @ 09:50:56
Postat av: Lisa

David. Anledningen till att jag tog upp det var för att jag läste en artikel om det igår. Och skillnaderna kändes helt orimliga, så jag kände att jag ville skriva något om det.

Angående sommarjobb ska jag jobba på Jönköpingsposten i sommar, så det är fixat! Men tack ändå. :)

2011-05-13 @ 13:08:45
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0