Elefantridning och White water rafting

Idag har vi varit riktiga turister. Hehe.
En minibuss kom och hämtade oss på hotellet vid halv nio-tiden i morse. (om ni nu tänker er en vanlig silvrig minibuss som brukar förekomma i Sverige får ni tänka om. Detta liknade mest en gammal brandbil, och det var ingen dörr där bak.) Iallafall. Vi blev hämtade sist och resten av dagens resesällskap satt redan inne i bilen.
Och vilket resesällskap sen!
Längst in satt ett par som kom från Italien. Det var knappt jag såg dem, för de var så tysta och satt inträngda längst in i bilen.
Sen var det sex irländska killar i tjugoårsåldern. Att döma av deras tillstånd hade det varit ute och röjt igår. Minst sagt. Haha. De var verkligen helt slut, hela bunten.
Slutligen var det ju vi då. Och vår gudie, HappyHippie, får vi ju inte glömma.

Första stoppet var Elefantridning. Efter att vi presenterat oss lite snabbt för varandra var det dags att sitta upp på elefanten och sen bar det av. Det var dock inte i någon vidare snabb fart elefanterna tog sig framåt, och de stannade och åt var och varannan minut. Vi hade en trogen guide, som satt kvar på vår elefant hela tiden. De andras guider hoppade av och på, och gick jämte elefanten ibland. Det var bara Italienarnas guide som också satt kvar hela tiden.
Det gick iallafall fint. Fast elefanten har små hårstrån på sig, som är ytterst smärtsamma, och det är INTE skönt att sitta på en elefants nacke när den går i en brant nerförsbacke. Det var bara en gång vi var med om ett kritiskt ögonblick. Vår elefant fick syn på några saftiga palmblad en bit från stigen. Vår guide försökte tala den tillrätta (och säga att det skulle vända tillbaka åt rätt håll.) Men den lydde inte och sträckte sig efter palmbladen. Problemet var att palmen växte längst ut på en liten klippavsats. Men vi överlevde.
(När vi åkte därifrån såg vi hur en av de som jobbade där sågade bort palmbladen.)



Efter elefantturen vandrade vi till ett vattenfall. Under vandringen fick pappa syn på en orm som slingrade sig bland stenarna. Det hette green snake, sa vår guide. På vägen tillbaka gick vi förbi en whitesnake, men som tur väl var såg jag den aldrig. Jag bara hörde den. (Det räckte gott och väl med att se den gröna ormen kan jag ju meddela.)

Under vandringen började de irlänska pojkarna vakna till liv, medan det Italienska paret visade sig allt mindre. När vi kom fram till vattenfallet svalkade vi oss i vattnet allihopa. (Utom Italienarna. Hehe)


Klockren bild på klockrena pojkar. (Liam, den andre från vänster tycker jag påminner lite om Harry Potter. Bara så att ni vet, liksom.)

Efter vattenfallet bar det vidare till white water rafting. Jag hade en flytväst som var alldeles för stor, en hjälm som knappt satt på, och... ja, det var väl ungefär det som var fel på min utrustning. (Det är också i princip det enda som kan vara trasigt i en rafting-utrustning. Förutom paddeln då, men den var faktiskt helt intakt.)



Raftingen var oerhört mesig, men det var väldigt kul! Vår båt, bestående av mig, mamma, pappa och det Italienska paret tävlade inoficiellt med båten med irländarna. Även om de tog i för kung och fosterland (har de kung i Irland, i annat fall är ju det uttrycket lite fel) var vi aldrig långt efter. Vi hade teamwork. De var ganska snopna när vi kom där och paddlade förbi.

Vår guide i gummibåten sa till oss att komma tillbaka under regnsäsongen. Då är vattnet 3 meter högre än vad det var idag! Då skulle det nog verkligen kunna kallas fors! När vi var nästan nere bytte vi gummibåten mot en bambuflotte. Vi satt nästan helt under vatten då vår Gudie fick för sig att skämta med mig. Han sa att det var en vattenorm alldeles bakom mig. Inte kul! Men den tyckte pojkarna. (Efter det att de hade försäkrat sig om att han verkligen skämtade.)

Jisses, vad internetet här är segt! Jag har suttit här hur länge somhelst nu och försökt ladda upp några bilder. Så jag hoppas att ni kollar riktigt ordentligt på dessa jag har lyckats ladda upp.

Ha det fint!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Ser verkligen härligt ut. Fina bilder , jag är glad att du gjorde dig besväret att ladda ner dem trots lång väntetid. Snart är ni hemma.

Katarina

2010-02-06 @ 09:59:07
Postat av: Maggan

Kul att kolla vad ni har för er. Det är många annorlunda upplevelser ni gör tillsammans. Det måste ta tid att smälta allt. Kram Maggan

2010-02-06 @ 10:58:01
Postat av: Anonym

det verka som ni har haft en riktigt kul dag! men jag förstår dig när de gäller ormarna jga ryser bara jag läser om det:P

2010-02-06 @ 21:33:35
Postat av: Linnea

hahahahaha! vilka turister! ;-)

2010-02-07 @ 06:09:18
Postat av: Luddz

Lätt mäktiga irländare! är dom lika goa som det sägs? hm är det som att rida elefant på cirkus? eller är det helt awesome!? haha Rafting mesigt? det är du som är cool hiho.



Puwskramheej

2010-02-07 @ 15:13:08
URL: http://iarleet.blogg.se/
Postat av: Anna

Heej Lisa! :)



- Det låter som en jätterolig utflykt! ;)

När vi var i Thailand, så var det en "green snake" precis där vi satt och åt kvällsmat! personalen sprang och jagade ormen - ganska rolig syn... måste jag säga! ha det fortsatt bra i Thailand Lisa! puss puss :)

2010-02-07 @ 21:06:20
URL: http://gatukiosk.blogg.se/
Postat av: Micke

Vad kul! Hoppas italienarna tyckte det också! =)

2010-02-09 @ 23:58:58
URL: http://saknalisa.webs.com/
Postat av: Luddz

btw jag blev lite fundersam om ifall irland hade kung nu :D, så kolla upp det o ja det tror jag ^_^

2010-02-10 @ 07:17:43
Postat av: joke

Har njutit av alla kort och berättelser om resan! Hoppas får se och höra mer sen(kanske av Gunilla o Kenneth då :))! Ha d gott!

2010-02-12 @ 17:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0