Blue Mountains och Bondi Beach

Något av de vi planerat att göra under vår vistelse i Sydney var att åka till Blue Mountains.
Så den 22:a december tog vi tåget från Sydney station till Katoomba. Resan tog ganska exakt två timmar och var ungefär 11 mil. Det tog alltså lika lång tid som att åka från Värnamo till Göteborg, men sträckan var bara som till Borås, ungefär. Anledningen till den förhållandevis långa restiden var att det var otroligt många stationer. Det var nog mer än 15 stationer under resans gång.

Väl där letade vi upp en outdoor-affär för att fråga om vägen till sevärdeheterna. Vi bestämde oss för att gå till fots, istället för att sätta oss på en buss tillsammans med ett stort gäng turister, som alla är ute efter samma sak. Se så mycket sevärdheter på så kort tid som möjligt.

Vi började vandra i värmen, och kom tillslut fram till en linbana typ. (Modellen säkrare än dedär som finns hemma på lekplatserna.) Det liknade väl mer en kabinbana i alperna och man kunde se ut över en jättefin view. Det man i första hand skulle kolla på, var några berg som hette "Three Sisters".

Det ni ser till höger om pappas huvud är bergen 'Three Sisters'. Så, nu har ni sett det också. Hehe...

Förutom en fin utsikt bjöd dagen även på en tur i regnskogen, en liten åktur i ett tåg som lutade 52 grader. (Eller, det var la egentligen rälsen som lutade), en till kabinbana och en vandringsled  i den fina skogen. Det var mysigt.
Innan vi åkte tillbaka till stan köpte vi lite fika och satt och åt på Katoomba station.

Den 23 December bestämde vi oss för att åka till Bondi Beach och träffa Hanna, Mikaela och Elin. Det var jättekul att träffas! Först gick vi till lägenheten de hyr av en tjej för att checka läget. Det måste vara skönt att bo i ett eget rum och kunna packa upp alla grejer, istället för att "bo i resväskan". När den lilla visningen var klar spatserade vi iväg mot ett lunchställe. Efter att ha kollat runt lite och insett att största delen av folket i Bondi hade bestämt sig för att äta lunch vid just denna tidpunkt, hittade vi iallafall ett ledigt bord på ett falafelställe.

Precis när vi skulle bada gick solen i moln. Så det var bara jag och mamma som badade. Och trots att mamma bestämt sig för att inte blöta håret gjorde vissa överaskningsmoment att hela hon blev blöt. He he.
Trots att Mickan släpat ner trions surfbräda till stranden för att jag skulle få testa surfa så struntade jag i det. Vi fotade med den istället. Hehe...

På kvällen den 23:e åkte vi till flygplatsen i Sydney och flög hem till Melbourne. Vi landade på säker mark 4 minuter in på julaftonen.
Det var skönt att komma tillbaka till Linnea och Adams hus. Fast nu är vi ensamma i huset, eftersom Linnea och Adam är ute på en liten semesterresa på Fraser Island.