humorns bottenskrap

Jag har väldigt ambivalenta känslor för ordvitsar.
Jag gillar smarta och fyndiga sådana, medan jag har ganska svårt för de som är... töntiga.
Eftersom de flesta ordvitsar faktiskt är ganska fåniga händer det allt som oftast att jag suckar, ganska tungt, och slår mig mentalt för pannan.
Men ibland händer det ändå att jag, förespråkaren för mer högklassiga ordvitsar, faller offer för fyndigheternas nyckfulla bottenskrap.
Den senaste veckan har det (tyvärr) hänt två gånger:
Lina: Jag ska ha ringa i kyrkklockorna ikväll!
Jag: Klockrent!

Anonym tjej i matsalen (Jag kommer inte riktigt ihåg vem det var): Så då ska man alltså inte skaffa en pojkvän som är sjöman då.
Jag: Men du har ju redan ditt på det torra.

Jag vet att det finns många som tycker om ordvitsar. Oavsett om de är smarta, fyndiga eller bara töntiga.
Ibland kan jag förundras över den snabbtänkthet denna typ av skämt ofta är ett resultat av, och jag kan till och med tycka att det är ganska charmigt (om än i hemlighet.)
Men!
Det är inte okej att använda sig av dåliga ordvitsar i företagsslogans och dylikt.
Då jag såg denna bussen tänkte jag att de lekte med ordet bussig (som så många andra bussbolag). Men då jag konstaterade avsaknaden av ett g, var jag tvungen att sakta ner för att försöka utröna vad deras uppenbara fyndighet egentligen handlade om.
Och då jag funderade vidare på det slog det mig hur ordet är uppbyggt. FlexiBILitet.
Min världsbild rasade samman en aning då jag förstod att det finns folk som tycker en sådan ordvits är bra.
Så bra att den är värd att ha som dekal på en buss.

Kommentarer
Postat av: David H

Du kan försöka förklara ditt misstycke mot ordvitsar med så många fina ord du vill, men vi alla vet att alla uppskattar ordvitsar innerst inne. Alla.

2011-05-22 @ 21:42:08
Postat av: Lisa

David. Du tror att det är så, va? Hehe.

2011-05-22 @ 22:00:46
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/
Postat av: Hanna Skattberg

hej hur mår du?:P

2011-05-22 @ 22:13:07
URL: http://hhannaskattberg.blogg.se/
Postat av: Elene:)

Jätte fin blogg :)<3



Besök gärna min blogg:

www.theelene.com



Kramar

2011-05-22 @ 22:30:54
URL: http://www.theelene.com
Postat av: D Hedin

Överanalyserat. Men självklart är det så de tänker. Jag tyckte det var en föredömlig ordvits. Hihi, flexiBUSSitet.

2011-05-24 @ 22:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0