Våren är fixad

Jag brukar cykla året om, vilket innebär att jag helt missat vårsymboliken som cykeln verkar ha hos gemene man. Fram till i år.

Min käre pojk har nämligen byggt en fixed gear.

 

För den oinvigde kan jag berätta att fixed gear är en enväxlad cykel med fast nav, vilket innebär att pedalerna roterar med hjulet. Och om man ska vara hardcore kör man dessutom utan bromsRiktigt häftigt, har jag hört...

 

Redan i vintras hittade han, efter en hel del letande, den perfekta cykeln. En gammal och välbehållen 'världsmästarcykel' i Crescents originalorangea nyansLyckan var total!

Därefter tog bygget ordentlig fart. Tillsammans med sina två trogna vapendragare och fixed gear-entusiaster har de, under i stort sett hela mars, fått Solgårdens övre korridor att likna en gedigen cykelverkstad. Det har spänts kedjor, bytts slangarsadlar och hjul.

 

Tillslut kom då dagen då cyklarna äntligen var klara, och verktygslådan hade knappt hunnit stängas igen förrän de tre uppspelta pojkarna hoppat på cyklarna och tagit en premiärtur.

 

I egenskap av icke-längre-oinvigt kan jag, från säkra källor, meddela att väldigt branta backar utgör ett problem för den inte alltför vana fixed gear-cyklisten. Och eftersom det inte finns någon direkt broms krävs det dessutom en viss planering och framförhållning då man ska ut och cykla fixie. (ja, jag känner mig tillräckligt insatt för att få lov att kalla det så.)

 

Vi var ute och hobbycyklade en lördag. JagJudit och de tre fixed gear-pojkarnaDe var omåttligt nöjda.

Trots att vi fick cykla en alternativ väg ner till stan för att undvika de värsta backarna.

Trots att deras väj-reflex var tvungna att ständigt vara på topp, utifall någon förbipasserande gjorde någon oväntad rörelse.

Trots att jag och Judit, som cyklade på vanliga cyklar, fick köra före och ropa om kusten var klar.

Pojkarna var lyckliga över sina fixed gears.

Jag och Judit, över att vi faktiskt hade bromsar.

 

Och det var där; då jag, susande ner för en backe, blev omkörd av tre glada fixed gear-pojkar som jag faktiskt förstod vad allmänheten menar med cykeln som vårsymbol.

Men det kommer nog, även i fortsättningen, krävas att det är en riktigt snygg och välpolerad fixed gear som kör förbi för att dendär riktiga vårkänslan verkligen ska infinna sig.

 

Foto: Robin Sandberg


Kommentarer
Postat av: pappa

Verkligen häftig världsmästarcykel.

2011-04-14 @ 18:16:10
Postat av: Julia

Världens härligaste inlägg! Riktigt kände vårkänslan.

2011-04-14 @ 18:38:20
URL: http://jelmbark.blogg.se/
Postat av: Victor

Ett knäckebrödspaket haha

2011-04-15 @ 08:48:47
Postat av: Lina

Åh, håller verkligen med Julias kommentar! Gött jobb med cykeln, så snygg!

2011-04-18 @ 20:24:23
URL: http://linafinas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0