2009

2009 har varit ett bra år. Ett riktigt bra år. Så jag tänkte göra en liten sammanfattning om vad mitt år har innehålligt.

Vi börjar la med förra årets nyårsafton. Den ägde rum i Dalstorp tillsammans med ett gäng underbara människor. Det var onekligen en bra start på det nya året.



Trots den lite tveksamma vintern blev det en del skidåkning. Först med skolan, i Ulricehamn. Den dagen var toppen. Underbart väder, fin snö och lagom med folk. Helt enkelt en toppenbra friluftsdag. Jag var även i Hestra några gånger och åkte skidor.




I februari bytte jag sydsveriges skidbackar mot Alperna. Jag åkte till Österrike tillsammans med massa trevligt folk. Bland andra, Kajsa. Det var hon som övertalade mig att hänga med, och det visade sig verkligen vara en toppenresa. Trots att vädret inte var så bra och att rummet hade ojämnt golv och väggar som var aaningen för lyhörda hade vi hur kul somhelst. Vi planerade att göra en film om vår resa och videomaterial finns det gott om. Men det blev aldrig av. Hehe. Det kanske är något att ta tag i när jag kommer hem.




Skolan fortsatte och den förgylldes av alla härliga människor i skolans korridorer. Det var sannerligen mycket att göra i skolan, men kul var det. Vi lilla journalistgrupp kämpade tappert med samhäll b-lektionerna och det var nog en av de mest intressanta lektionerna under skolveckan. Alla diskussioner och så. Det var jättekul. Mycket att göra, men man lärde sig verkligen jättemycket.



I mars fyllde jag arton och det firades med pompa och ståt. Nae. Inte riktigt, men lite festligheter var det i alla fall i Borgen. (Borgen, är orienteringens klubbstuga. Jag tänkte bara så att ingen av er bildar sig en uppfattning av att min lilla fest ägde rum i värsta riddarborgen. Förövrigt finns det ingen riddarborg i Värnamo…) Niklas och Co spelade och jag hade skrivit lite tipsfrågor om gästerna. Det var verkligen jättekul! Härligt att få presentera Boråsborna för de från Värnamo. Sen, i Maj fick jag körkort. Det var gött.



Sommarlovet 2009 var nog utan överdrift ett av de bästa i hela mitt liv. Jag gjorde massa roliga saker och hela tiden var jag hemma i vackra Sverige.

I början av sommaren fick jag besök från Borås. (Eller, egentligen från Tranemo, Bollebygd och Skogskärr.) Olivia fick vara med på premiärturen (i modern tid) av vår lilla Campingbuss. Det gick inte helt enligt planerna och när vi stod vid Osudden parkering utan att få igång den kändes det ganska skrattretande. Vi hade liksom inte kommit mer än 4 kilometer innan vi fick ringa Pappa som kom till vår undsättning. (När han skulle testa sen funkade det såklart alldeles utmärkt.) Sen körde han efter oss hela vägen hem för att vara på den säkra sidan…



Jag jobbade i Apladalen i somras och eftersom jag har ypperliga arbetstider (12.30-17.30) kan jag hitta på massa saker även om jag ska jobba dagen efter. Så det blev lite turer till bland annat Hånger, och det var även där Midsommarafton firades. Ett otippat gäng var vi minsann, men oj, så kul vi hade!



Jag och Kajsa åkte på Frisksportaläge i Sätila. Det var långt över våra förväntningar och jag är verkligen glad att vi åkte. Mycket skratt blev det i alla fall… Och även om meteorologerna sagt att det skulle regna över praktiskt taget hela Sverige, lyckades vi få riktigt fint väder. Härligt.




Jag var även en sväng i Ambjörnarp under sommaren. Tillsammans med Emelie, Linn, Alexander och Daniel. Jättemysigt. Vi spelade spel, åkte båt, grillade och massa annat kul. En kväll när vi var ute på sjön tog bensinen slut så Alex fick ro tillbaka. Det var en upplevelse. Särskilt för vattenrädda Emelie. Hehe.



Trots att det kan tyckas lite vanskligt att åka med den lilla röda Campingbussen användes den flitigt i somras.
Jag och Lina hade varit i Varberg några dagar och skulle köra vidare mot Helsingborg då plötsligt en lampa på panelen började lysa. Eftersom jag i min rastlöshet precis bläddrat igenom instruktionsboken var jag fullt medveten om att det handlade om fläktremmen, och att man skulle stanna så fort som möjligt. Vi stannade vid en bensinmack och ringde till Pappa. Han sa att vi skulle öppna motorhuven och se efter om fläktremmen fanns kvar. …Eh? Jag upptäckte inte förrän då att bilen inte ens har en motorhuv. Motorn visade sig sitta mellan de två stolarna där framme.
Vi kom i alla fall fram till att det inte fanns någon fläktrem, och vi gick in på macken för att köpa en, men det fanns inga! De hade inget sånt. Bara godis och bullar… Som tur väl var skulle vi möta mamma och pappa i Helsingborg och de hade bara hunnit några mil mer än oss, så de kunde vända tillbaka och komma och hjälpa oss.
Assistanskåren, som jag och Lina ringt, kom ungefär samtidigt och allt fixade sig tillslut… Det var en upplevelse.

Trots tidigare incidenter bestämde vi oss för att köra den lilla bussen till Öland (skam den som ger sig). Den var lite svårstartad ibland, och innan man vant vid växelspaken var den ett helt mysterium. Men denna gången gick det fint. Den är verkligen kul att köra. Det är så härligt att komma åkandes i den. När jag och Lina varit på Bödagårdens Camping några dagar kom Kajsa också. Tur att det finns tre säten fram.

Även Öland bjöd på härliga människor och upplevelser…




Någon dag efter Öland bestämde jag, Jocke och Emil att vi skulle gå till Kajsas sommarstuga som ligger 3,2 mil utanför Värnamo. Det tog sin lilla tid, men efter varsin pizza, flod-badande och ett antal blåsor på fötterna var vi äntligen framme.

Dagen efter for jag och Pappa till Borås för att kolla på en Cykeltävling. För detta uppdrag hade Borås Tidning valt sin allra vassaste reporter och jag blev glad att träffa Oskar Pålsson där vid start- och mållinjen.
Sen var det tid att kolla på Torpaspelen. Det kan verkligen rekommenderas. De är så himla duktiga allihop och det är så kul att kolla på. Det var jag, Pappa, Maggan och Lennart som var där och kollade.



I slutet av sommaren åkte jag, Jessi och Becca till Helsingborg. Vilken resa alltså! Den var nästn för bra för att vara sann. Att Helsingborg kan vara så fantastiskt. Vi var på allsång på Fredriksdalsteatern, tog båten och tåget till Köpenhamn, var på stranden, badade och hade det allmänt trevligt. Allt gick verkligen helt enligt planerna.
Under vår resa träffade vi två pojkar från Linköping. De hade verkligen otur i det mesta de tog sig för. Mopeder som gick sönder, en tappad sovsäck, ett vandrarhem som stängt och pengar som tagit slut. Deras resa stod i stark kontrast mot vår optimala tur. Men jag tror att de också hade kul. Och det ordnade sig för dem tillslut också.



Sommaren avrundades med en helg ute i Lerdala och Växjö.



Sen började skolan, och helgen efter det åkte jag till Dalarna för att forspaddla. Vilken upplevelse. Det var verkligen sjukt kul! Och återigen var det massa härliga människor som var med.




Hösten har flutit på bra och den har gått riktigt fort. Jag var i England med Emelie, Daniel och Daniel och jag hade även praktik. En vecka på Värnamo Nyheter och två veckor på Studiofotograferna.




En helg åkte jag, Kajsa och Pappa upp till Torsby för att åka skidor. En grym helg!



Hösten har även bjudit på lite utflykter till bland annat, Gislaved. Då har vi kollat på alltifrån en kass ”skräckfilm”, till Esteternas show. Showen var verkligen bra.



Nu, under senhösten har jag lånat både min svensklärares och min rektors bil. Det har gått bra båda gångerna. Hannas bil lånade jag för att jag, Anna och Henny skulle ut och fota. Det var jättekul att åka omkring där i Borås med omnejd. Dagen innefattade bland annat ett fyrfils-byte, besök hemma hos Annas mormor och morfar och en pizza på Pias pizzeria. En bra dag med bra flickor.



Under hösten har jag även agerat ”rödamattan-fotograf”. Jag, Anna och Emelie fick i uppgift att fota på något som hette Fashion Days. Vi skulle fota på en modevisning och sen skulle vi fota på röda mattan då avslutningsfesten var. Johan var med och skötte ljud och ljus under dagen också... Det blev en hel-helg tillsammans med Emelie och Anna i Frista. Det var mys.


Sen är jag la ungefär framme i nutid. Den 10 December flög jag, mamma och pappa ner till Melbourne och här är vi nu!

Igår firade vi nyår i ösregn inne i Melbourne. Vi, och en halv miljon andra människor. Lite skillnad mot nyårsfirandet förra året i Dalstorp.


Tack och Hej.

Gott nytt år!

 


Kommentarer
Postat av: Linn

Ååh, vilket underbart år! :D Speciellt nyår förra året, och Ambjönarp. Minnen förlivet, tack Lisa för att du har förgyllt mitt år flera ggr om! <3

2010-01-03 @ 15:01:37
URL: http://sjolinlinn.blogg.se/
Postat av: Maggan

Vad mycket du varit med om, härliga upplevelser, som fortsätter även in på 2010, ha det fortsatt bra tillsammans med dina nära o kära!

2010-01-04 @ 12:57:29
Postat av: kajsa

vad kul med en sammanfattning:9 tänk vad mycket kul vi har hunnit med på ett år:) å mer roligheter ska det bli när du kommer hem:D

2010-01-04 @ 22:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0