This is Russia

Min ryska värdinna berömde Cameron Diaz för hennes kunskaper i ryska.
"Eh, Jag tror inte det är hon som pratar."


En av Ryssarna tittade igenom några av St Petersburgs-fotona jag tagit igår.
"Sådanahär foton får du inte visa för någon, då vill ingen komma hit."


"Vad konstigt det känns med massa vakter då man ska gå in i skolan", sa jag.
"Vaddå...?"
"Alltså, att det sitter folk och vaktar, och som bestämmer om man får komma in eller inte.
"Öh... är det inte så i Sverige!?"
(Och då kan jag meddela att det dessutom är en såndära typ "liftkorts-grej" som man också måste igenom. Och om man glömt sitt kort är det kört att komma in. Det hjälper inte att prata med någon vakt och förklara hur det ligger till. Svf:s matkontroll ter sig helt plötsligt ganska oskyldig.)


Ryske Yaroslaws mobil ringer på lektionen och han svarar.
Läraren blir märkbart irriterad och vänder sig till Victor som sitter jämte:
"I Sverige svarar ni väl iallafall inte om det ringer under lektionen."
"Jodå", säger Victor och ler.


Hello, I'm Lisa. Nice to meet you", sa jag till universitetets engelsklärare.
Jag räckte fram handen. Hon tog den inte.


På engelsklektionen blev jag ombedd att beskriva mina första intryck av St Petersburg.
Ganska snabbt bestämde jag mig för att förmildra det jag skrivit i bloggen:
"Eh, I think St Petersburg is a bit grey."
Jag menade betongen, men läraren trodde jag pratade om den gråa snön som håller på att töa bort.
Hon försvarade det med att man måste ta hand om sina skor.
"Yeah, I've noticed that", sa jag och visade mina smutsiga, och tämligen oputsade skor.
På lärarens begäran kastade en kille i klassen över en såndära skoputsningsgrej till mig.


Kommentarer
Postat av: Maggan

Om man växer upp under sådana omständigheter som många människor gör kanske det blir så "rått o kallt", som det tydligen är i St Petersburg.

2011-03-12 @ 10:32:17
Postat av: Julia

Jätteintressant att läsa om hur ni har det, Lisa. Många uppdateringar om Ryssland vill jag ha! KRAM.

2011-03-12 @ 14:48:31
URL: http://jelmbark.blogg.se/
Postat av: Lina

Tänk så annorlunda det kan vara.

Är det kefirpalatset Lisa!??

2011-03-12 @ 16:23:18
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: Lina

Var det ju inte, jag såg det rediga kefirpalatset på ett av dina foton nu. Coolt. Heja kefirafton. ;)

2011-03-14 @ 13:03:06
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: David Hedin

Haha!



I vissa delar av världen känns det som om människorna är lite extra hemmablinda, eller hur? ;)



...men varför tog läraren inte i hand? ...och svarar på lektionen gör man väl inte :O

2011-03-14 @ 15:44:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0