att vika ihop en stadskarta

Att använda sig av en stadskarta känns aldrig riktigt bra. Det är som att den automatiskt medför en viss känsla av förvirring.
Men ibland är den faktiskt nödvändig.
- Då man inte känner till staden jätteväl.
- Då man tillexempel vill hitta någon annan väg att gå, istället för Ströget.
- Då man inte riktigt vet var man är.
Vid sådana tillfällen är det skönt att ha en karta att luta sig tillbaka mot. (Man är väl orienterare) Trots att det är turistvarning av allra högsta grad. (Det enda som fattas är väl midjeväskan, strumpor i sandalerna och en kamera runt halsen.)

Nej, men det är inte ögonblicket då jag och mamma står och läser in oss på den alltför stora och otymplig stadskartan som är värst.
Det är sekundrarna efter då hon ger den till mig och vänligt ber mig vika ihop den.

"Javisst", säger jag och ler. samtidigt som oron väcks inom mig. Jag har varit med om detta förr; lömska stadskartor som är tillsynes helt logiskt uppbyggda, men som ändå inte går att vika ihop på rätt sätt.
Och en felvikt stadskarta kan vara bland det mest frustrerande som finns.

Jag försöker se van ut, som om jag har full koll på varenda vikning jag gör. Det är ju liksom inte första gånger jag viker ihop en stadskarta, om man säger så. Samtidigt som jag står där och ser självsäker ut, försöker jag febrilt räkna ut om den kommer vikas ihop rätt eller inte. Som om jag kan förbereda mig på ett eventuellt nederlag. Det går smärtfritt tills sista vikningen ska göras. Som så många gånger förr.

Jag kan ju meddela att jag inte känner mig särskilt smart då jag står där, oförmögen att vika kartan rätt.

"Äsch, då. Du behöver inte vika ihop den helt", säger mamma då hon märkt att jag halkat efter i och med mina kartvikningsförsök. Jag får en känsla av att hon varit med om detta förr, och att uppgivenheten är samma som hon själv känt någon gång (för länge, länge sedan?). Hon sträcker fram en kasse som jag kan lägga ner kartan i.
Jag erkänner mig besegrad och lägger ner den icke färdigvikta stadskartan över Köpenhamn och fortsätter gå. Och nu har vi hur bra koll somhelst på vart ska!

Kommentarer
Postat av: Victor

Jag känner igen mig mycket väl. Glöm inte att kolla in Broolkyn Café vid Nyhavn! :D

2011-06-07 @ 11:02:44
Postat av: Eddie

Kolla med min fru vad hon tycker om stadskartor:-)

2011-06-07 @ 19:35:59
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

vad söta ni är!

2011-06-07 @ 19:38:16
URL: http://jessi91.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0