Begreppet som byggts på ett missförstånd

Jag har trott att det heter u-ringning. Just för att det ser ut som ett u. Att den andra skärningen, som är intill förväxling lik bokstaven v, således skulle heta v-ringning är därför ytterst logisk.

Jag var i Borås igår. Och plötsligt fick jag syn på en lapp där det stod något om urringning. Jag har glömt vad det huvudsakliga budskapet var, eftersom jag var fullt upptaget med att sucka tungt åt att de inte kollat upp rättstavningen ordentligt innan de valt att sätta upp lappar på alla stadens gator och torg.
Därför blev jag lite lätt förvirrad då jag, efter lite googlande, insåg att det faktiskt heter ur-ringning.

Detta gör ju att det tillsynes logiska resonemanget plötsligt ter sig helt ologiskt. Vad kommer liksom begreppet v-ringning ifrån då? Det måste helt enkelt vara byggt på ett missförstånd.
Någon som trott att det hette u-ringning, och tyckt det vore ytterst passande att den andra halslinningsvarianten helt enkelt hette v-ringning.

Kommentarer
Postat av: Johanna

fast u-ringning och urringning är ju inte samma sak ^^ v-ringning är en tröja formad som ett v, u-ringning som ett u (också kallad båtringning) och urringning är liksom cleavage haha :D

2011-08-11 @ 00:11:54
Postat av: Lisa

Fast jag är inte helt säker på att det faktiskt finns något som heter u-ringning. Jag tror begreppet v-ringat kommer av ett missförstånd. Faktiskt.

2011-08-11 @ 10:39:50
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/
Postat av: Johanna

nej, det är ju det det inte gör eftersom det kallas båtringning..

2011-08-25 @ 19:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0