Sveriges nya sedelmotiv

De svenska sedlarnas nya motiv har tillkännagjorts.

De har verkligen tagit den rådande jämställdhetsdebatten på allvar.

 

20 kronor Astrid Lindgren.

50 kronor: Evert Taube.

100 kronor Greta Garbo.

200 kronor Ingemar Bergman.

500 kronor Birgit Nilsson.

1000 kronor Dag Hammarsköld.

 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den nya uppställningen.

Den förra känns nog bättre, om jag ska var ärlig. Det är visserligen fullt möjligt att det bara handlar om nostalgi och konservatism från min sida. Men just nu känns det iallafall som jag kommer sakna Linné, Vasa, Lagerlöf och gänget.

De nya sedlarna ska visserligen inte tas i bruk förrän 2014, så jag kanske hinner vänja mig vid tanken.


Kommentarer
Postat av: Maggan

Du vänjer dig nog!

2011-04-06 @ 11:35:44
Postat av: Lisa

Ja, men jag tror också det. Faktiskt.

Men Linné, Lagerlöf och Vasa blir trots allt stora förluster...

2011-04-06 @ 11:51:58
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför nya sedlar nu när kontanterna är på väg att försvinna, om man lyssnar till vad banken säger och banken har ju alltid rätt, eller!?

2011-04-06 @ 23:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0