tisdag.

Nu har jag precis slutat för idag. Sista lektionen var foto, och det var... grundläggande.
Men vi flummade ganska mycket, så det var kul ändå.
Jag återkommer med några bildliga guldkorn.

Imorgon är det svenska på morgonen. Vi har börjat få 10 ord varje lektion som vi ska lära oss betydelsen av. (Det är samma ord som vi hade på intagningsprovet i våras.)

Indignerad
Upprörd

Patologisk
Sjuklig

Metafor
Bildligt uttryck

Progressiv
Framåtsträvande

Frapperande
Överraskande

Urban
Världsvan

Expressiv
Uttrycksfull

Belägenhet
Situation

Profan
Världslig

Vederhäftig
Pålitlig


Jag kanske har fel. Men jag skulle ju säga att iallafall hälften av dem aldrig har dykt upp på några veckans ord i skolan.
Det mest överraskande ordet var ju helt klart vederhäftig.
Att det betyder pålitlig är ju skrattretande. Vem kom på det, liksom?
"Jo, men vederhäftigt. Det låter mysigt, lugnt och... ja pålitligt. Så får det bli!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0