Edison och Bell

Jag sitter här och läser lite om Realismen
Och jag kan inte låta bli att förundras över Thomas Edison. 1877 visade han upp sin uppfinning fonografen. (Föregångaren till grammofonen.) Tre år senare har han utvecklat glödlampan.
Ungefär samtidigt har Alexander Graham Bell konstruerat en telefon.
På bara tre år har tre mycket grundläggande och smarta uppfinningar uppfunnits. Och två av dem, av Thomas Edison. Fatta han måste varit klipsk eller? Undra hur dessa pojkar skulle få utlopp för all smarthet i dagens samhälle.

Tänk när lille Thomas och Alexander sitter där i sitt lilla flashiga rum som Thomas pappa har inrett som en liten uppfinnarverkstad. (För jag tror att de skulle känt varandra om de levde idag. De skulle nog ha träffats på någon medlemsdag för MENSA eftersom de var de två yngsta och smartaste medlemmarna. Och därefter har de hållt kontakten på facebook. Lätt.)

- Aha! Vi kan uppfinna något som gör att man kan prata med folk som befinner sig en bit bort.
- Men, Alex.
Telefonen finns ju redan. Och Mobilen, och Skype. Men jag vet! En slags musikspelare vore väl
- Thompa. Du är visst lite efter, säger Alexander och pekar bort mig den snygga ipod-högtalaren som står en bit bort i rummet och spelar oerhöert stimulerande musik.

Om vi leker med tanken på att DU var den enda som levde på jorden. Vad skulle uppfinnas då?
Om jag var den enda som fanns skulle jag nog komma på elden. För jag skulle vilja ha något att värma mig med. Men så mycket annat skulle nog inte bli uppfunnet, är jag rädd. Det är nog tur att vi har haft sådana smarta människor som Edison och Bell tidigare så att allt inte hänger på dagens ungdom.

Undra förresten om det finns folk i dagens samhälle som skulle varit sådanadära oerhört smarta vetenskapsmän som skulle uppfinna saker till höger och vänster. Bara de levde i en annan tid då typ inte allt redan var uppfunnet?
Om någon skulle tänkt till lite extra för ett par år sedan kanske de skulle vara först med att uppfinna en iPad. Men nu är det försent. Också.

Nu ska jag fortsätta skriva på litteraturhistorian.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0