Plugghäst

Om jag hör ordet plugghäst tänker jag på ett litet överintelligent barn som sitter längst fram i klassrummet med tandställning och med handen ivrigt viftande så fröken verkligen inte ska undgå att lägga märke till att denna lilla nörd faktiskt kan en hel del. När handen inte är uppsträckt sitter denne klipske krabat med näsan i en bok. Gärna en tjock och komplicerad sådan också. Och tillåt mig komma till det sista, och mest avgörande attributet. Glasögonen.


Inte en enda plugghäst, eller nörd utan tillhörande glasögon. Rätta mig om jag har fel.
Och jag har nu utrönat grunden till denna nödvändiga accessoar.


Jag var på Synsam och hade undersökning. Denna var vid 11.15, och jag börjar inte mitt jobb förrän 12.30. För att jag inte skulle behöva vänta så länge mellan undersökningen och jobbet började jag agera nyfiken och frågvis (vilket inte ligger jättelångt ifrån hur jag egentligen är. :P Hehe.) Men jag ställde iallafall frågor som vad brytningsfel är, och hur det ter sig i det verkliga livet. Och sen frågade jag varför man får sämre syn, egentligen. Eftersom jag tydligen själv gått och fått mycket sämre syn på sista tiden föll sig denna fråga ganska naturlig.
Då förklarade min optiker att de flesta faktiskt får sämre syn under studietiden. Om man är studiemotiverad, la han till.
Vaddå då? undrade jag.
Då förklarade han att om man läser mycket böcker, eller sitter många timmar framför datorn medför det ofta en närsynthet vilket i sin tur leder till sämre syn på långt håll, och då krävs glasögon.
Se där! Där har vi förklaringen - och kanske sanningen, till varför plugghästens stereotyp alltid avbildas med glasögon.

Kommentarer
Postat av: David

Hehe. Intressant, då detta var ännu en av dessa grejer som jag "tänkte på" som Erik påpekade ;)

2010-07-30 @ 21:50:31
Postat av: Stefan

Bra att du åtminstone vet skillnaden mellan nörd och nörd! Det gillar man. Oftast så blandas begreppet "nörd" tillsammans med "geek" till exempel, vilket oftast skapar problem bland människor som hör till dessa grupper. En nörd är någon som då anser sig vara bra i mer klassiska akademiska ämnen, oftast med siffror (matematik, fysik, kemi etc.) medan andra akademiska ämnen (historia, språk ämnen, samhällskunskap) hör till geek (vilket oftast översätts till just nörd i svensk media) spektrumet.

2010-07-30 @ 22:01:57
Postat av: Maggan

Tänk så rätt mamma Helga hade när hon sa till mig att inte ligga o läsa i dåligt lampljus, men jag brydde mig inte o har ju haft glasögon sedan sexan

2010-07-31 @ 09:23:13
Postat av: Lisa

Samma här Maggan ;) Skönt Linnea och Mattias lyssnade på dig iallafall... ;)

2010-07-31 @ 11:15:40
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/
Postat av: Lina

Oj då, glömde ändra namnet. Den förra kommentaren är från mig! LINA! :)

2010-07-31 @ 11:16:27
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: Oskar

Välkommen in i glasögongänget..! ;)

2010-08-10 @ 16:43:51
URL: http://blogg.palssonmedia.se
Postat av: ellen

alltså, du vet när du hade problem med att inte kunna göra enterhopp? alltså styckeindela på ett förnuftigt sätt? HUR LÖSTE DU DETTA?!?! DET DRIVER MIG TILL VANSINNE!!!!!??

2010-08-10 @ 19:24:11
URL: http://ingenspeciellen.blogg.se/
Postat av: miaka

Ja det känns grymt bra :D

ja, vi ska gå samma skola bägge två! Vi börjar den 23, så det är knappt två veckor! Ihhhh!!

2010-08-10 @ 23:27:31
URL: http://miaka.blogg.se/
Postat av: Sara

haha! kul lisa att du skriver om detta ämne;)Hoppas du har det bra på skolan!!

Kram, din möjliga framtida optiker!

2010-09-03 @ 13:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0