Queen Victoria Market, 1999

Idag bestämde jag och Lina att vi skulle åka till Queen Victoria Market. När vi närmade oss the market kom jag och tänka på en ca. 11 år gammal händelse. Även den utspelar sig på Queen Victoria Market.

En 7 år gammal Lisa går omkring bland marknadsstånden och kollar förundrat på alla saker som finns. Leksaker från världens alla hörn (Egentligen var nog de flesta leksaker märkta med "made in China", men det brydde jag mig inte om...) Plötsligt fick jag syn på ett vackert halsband. (DÅ, tyckte jag iallafall att det var fint.) Ett såntdära "dela hjärta-halsband", ni vet? Ett sånt som jag och Anna hade haft i ett flertal exemplar. (Det var också det mamma påpekade när jag började tjata på henne för att få köpa det.) För detta var inget vanligt "dela hjärta-halsband". Jag kommer ihåg att hjärtat var blått, och de båda hjärtan-halvorna omgavs av två silvriga delfiner. Jag gick fram till försäljaren och pekade högtidligt på halsbandet. Han tog ner det från dess hänge och la det i en liten vit papperspåse. Jag tog varsamt emot det och kände mig nöjd. Anna skulle bli så glad.

När vi kom tillbaka till vandrarhemmet på kvällen ville jag såklart visa alla vilket fint halsband jag hade köpt till mig och Anna. (De hade visserligen sett det när jag köpte det, men jag var ju så glad över det och ville verkligen visa det.) Det var då det slog mig. Jag höll inte längre i den vita lilla papperspåsen jag fått av försäljaren.

Jag förvånas verkligen inte över att jag hade lagt ifrån mig halsbandet någonstans, och sedan glöm det. Det är så typiskt mig. Det som förvånar mg är att jag kommer ihåg besvikelsen så tydligt. Det var bara ett halsband, liksom. Men jag minns verkligen hur ledsen jag blev när jag insåg att jag inte skulle få ge Anna det fina halsbandet när jag kom hem.

Men, men. Idag tillbringade jag och Lina inte särskilt lång tid på Queen Victoria Market. Vi gick och kollade vid frukten och sen gick vi en sväng vid alla grejer. En kvart tog det nog, allt som allt. Marknader är verkligen inte något för mig. Jag tycker inte alls att det är kul... Haha.

Sen åkte vi till St Kilda Beach. Där var vi la knappt en timme innan vi kom överrens om att vi inte ville vara kvar längre. Tur att vi är ungefär lika rastlösa Lina och jag.

Nu har vi ätit lite lunch hemma och snart bär det av till Chaddie. Det är ett varuhus och idag har de kvällsöppet. Så vi tänkte avsluta kvällen där med lite shopping förhoppningsvis. Och Sushi. Kycklingsushi för min del...

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jag kan riktigt känna in besvikelsen du måste ha känt då. Marknader är inget för mig heller, släktdrag?

2010-01-07 @ 09:56:22
Postat av: Julia

har du varit i australien förut!

2010-01-07 @ 19:41:19
Postat av: Lisa

Maggan. Ja, det är nog ett släktdrag minsann.. Hehe.



Julia. Ja, en gång tidigare, då 1999. Det var ju ett tag sedan så det var kul att få uppleva det igen. :)

2010-01-08 @ 01:42:20
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0